بسم الله الرحمن الرحیم

گفتگوی خداپرستان با مادی گرایان پیرامون آفریدگار و آفریده

بعد از انتشار قسمت آخر مناظره، فایل PDF کتاب با ویرایش جدید و جذاب  برای دانلود ارائه خواهد شد

 

کتاب گفتگوی خداپرستان با مادی گرایان پیرامون آفریدگار و آفریده ، کتابی متفاوت مانند بقیه کتب آیة الله صادقی تهرانیست که به شیوه مناظره ، در حجمی کم و با متنی روان و تصحیح شده نوشته شده و در تمام نقاط جهان بیش از یک میلیون نسخه از آن منتشر شده به خصوص در کشور های عربی...

از این به بعد این مناظره را در وبلاگ انقلاب قرآنی دنبال کنید.

 

مشخصات مناظره:
١-از کجا آورده ای؟ : این مناظره در کتاب آفریدگار و آفریده نوشته علامه بزرگوار هست که خودش بخشی از کتاب حوار بین الالهیین و مادیین بوده ، ماجرا از این قرار بوده که توی سالهای قبل از انقلاب عده ای از دانشجوها و اساتیدشون (اعم از خارجی و ایرانی) در کوی دانشگاه تهران جلسه ای داشته اند که توی اون عقاید دینی رو مسخره و نقد می کرده اند ؛ جذابیت این جلسه به حدی بوده که خیلی از دانشجوها رو به خودش کشونده بوده.
استاد محمد صادقی تهرانی هم احساس وظیفه می کنه و عمامه و قبا رو بر می داره و یه راس ، تک و تنها در جلسشون میشینه و بحث رو با ابتکار جالب شروع می کنه که در آخر اون جمع همگی تحت تاثیر ایشون به عقاید دینی برمی گردند یا نزدیک می شن.

٢-ویژگی مناظره کننده ها: اطلاعات بالای دو طرف در مورد مسائل فیزیک ، نجوم و علوم تجربی و تربیتی (با توجه به اینکه آیة الله صادقی دارای یک دکترا و چهار لیسانس دانشگاهی بودند و اجتهادشون در تمام زمینه های اسلامی) و رعایت فوق العاده ادب در مناظره بین دو طرف.

٣-ویژگی اصلی مناظره:
عدم از هم گسیختگی مطالب دو طرف (مگر در مواردی از جانب دانشجو ها و اساتید) و هیجان انگیز بودن و در سطح درک همه افراد + ساده شدن مباحث علمی پیچیده توسط آیة الله صادقی+ارتباط و انطباق پیدا کردن علم و دین (نه تضاد آن)


 

تقدیم:
به روح پدر بزرگوار و مادر ارجمندم و اساتید گرانمایه ام در علوم اسلامی بویژه تفسیر قرآن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خدای رحمتگر بر آفریدگان رحمتگر بر ویژگان

 

در نوشتار حاضر نموداری بسیار جالب و در عین حال ساده از گفتگوهای خداپرستان با مادی گرایان ، به خوانندگان ارجمند ارائه می گردد. نتیجه این گفتگو گشایش بسیاری از گره هایی است که در افکار گوناگون پیرامون موجود ماوراء ماده (خدا) بوجود آمده است.

در این گفتار دو نکته با باریک بینی و موشکافی در نظر گرفته شده:

١- الهی بر اساس هر گونه عقیده ای که مادی داشته و یا بپندارد رشته استدلال را بدست گرفته و پایاپای وی با کمال پایداری ، او را به هدف نزدیک می کند.

٢- با آنکه از این روش بنیادی چنین نمودار است که نکات و دقایق علمی بسیاری باید به کار رود تا هر گونه نقض و ایرادی در هر مرتبه و از هر کسی در هم شکند ولی با چشم پوشی از اصطلاحات علمی گوناگون و شیوه های پر پیچ و خم استدلال ، که دریافت آن ها نیازمند به پیمودن مراتبی از رشته های مربوطه است و با به کار بردن ساده ترین الفاظ و روشن ترین مفاهیم ، تا آن جا که در امکان نگارنده بوده است سبکی روان ، روشن و آسان ارائه شده که دریافت مطالب ، نیازمند به آموختن فلسفه الهی و منطق رسمی و کلاسیک نیست.

این گفتگو در جلساتی چند با افراد مادی گرا - و دارای استعدادات و افکار مختلف - در کوی دانشگاه تهران انجام یافته و تمامی شبهات گوناگون در سطح اندیشه های حاضران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. البته نگارنده در مواردی که ایشان ، در ایرادی به بن بست می رسیده اند در تقویت ایراد به آنان کمک کرده و سپس خود به حل آن پرداخته است تا جای هیچگونه شبهه ای باقی نماند.
ضمنا بمنظور حفظ امانت مجلس گفتگو ، در این نوشتار برای حاضران ، نام های مستعار برگزیدیم و نه آنکه مقصود از نامبردگان ، صاحبان اصلی همین نام ها باشند.
این صفحات پیش از آنکه به چاپ رسد ٣٠٠ نسخه پلی کپی آن در محیط دانشگاه ، ادارات و غیره منتشر گردید و به جهت مراجعات زیاد خوانندگان محترم به چاپ آن مبادرت شد.

اهمیت این گفتگو به حدی بود که : ضربه ای جبران ناپذیر بر تبلیغات گسترده مادی گرایان ، بخصوص حزب توده و احزاب چپگرا در سال های پایانی دهه چهل و پس از آن وارد کرد و موجبات تهدید و ارعاب و ناسزاگویی تلفنی به نویسنده را از سوی آنان فراهم نمود ولی فضل و نصرت الهی ، همواره مؤید تجدید چاپ این کتاب شریف بوده است..

به عقیده نگارنده دریافت مطالب این کتاب در خور استعداد دانش آموزان اول دبیرستان نیز هست ، تا چه رسد به اشخاصی که اطلاعات و معلومات بیشتری دارند ، البته هر فردی به اندازه استعداد خود می تواند از آن بهره قانع کننده ای ببرد  
والله الهادی. 
 

أفی الله شک فاطر السماوات و الارض؟
آیا در خدا شکافنده* آسمان ها و زمین شکی است؟

...دیر زمانی در این اندیشه بودم که چگونه ممکن است کسی آفریدگار جهان را انکار کند و یا در وجود او دچار شبهه و تردید شود.

تنها چیزی که گویی می خواست با اندیشه خداپرستی به مبارزه برخیزد ، تشکیک گروهی از مادیین بود. نه اینکه آنان تاکنون کوچکترین راهی برای نفی وجود خدا یافته باشند؛ بلکه تمامی کوشش های آنان تنها بدانجا انجامیده است که راه خداشناسی را تا اندازه ای دشوار نموده و از سرعت رهروان حقیقت کاسته است.

نتیحه چنان اندیشه ای زمینه طرح پرسش زیرین بود:

اگر آنگونه که آخرین کتاب آسمانی خداپرستان (قرآن) مدعی است، درباره وجود خدا جای هیچ گونه شک وتردیدی نیست ، پس چگونه گروهی دچار شبهات و ابهاماتی در این راه شده و بجز ماده و نیرو های مادی ، موجود دیگرِ پدید آورنده ماده (خدا) را باور ندارند؟

پاسخی که به نظرم می آمد ، این بود که:

کتاب های آسمانی و از جمله قرآن ، عقل و تشخیص وجدان را عهده دار پی بردن به وجود آفریدگار جهان دانسته و بیان نموده اند که درباره وجود خدای آفریدگار ، جای هیچ گونه شکی نیست ، نه آن که قائل باشند هیچ کسی در این مورد شک و تردیدی نداشته است.
روشن است که باطل بودن یک اندیشه ، غیر از نبودن آن است. اندیشه های غلط در جهان بسیار بوده و در عین حال که وجود دارند ، بیجا و بی مورد می باشند، و اگر هرکسی راه را آن گونه که شاید ، بپیماید ، بی چون و چرا به مقصد می رسد.
تفسیر دیگری که از آیه أفی الله شک فاطر السماوات و الارض؟ می توان نمود ، این است: آیا در این که برای هر چدیده ای پدید آورنده ای لازم است، جای شک است؟! کدام خردمند و حتی کدام بی خردی می تواند باور کند که اثر ، بدون مؤثر ، و نشان ، بی صاحب نشان و فاقد پدید آورنده باشد! هر چند گروهی از مادیین ، به جهت انس دائمی با آثار و خواص ماده ، چشم و دلشان تاریک گشته و از ایمان به آفریدگار ماورای جهان محروم و فرومانده اند - با آنکه هرگز جای تردید نبوده است- در وجود او تردید روا داشته اند.
همان گونه که گفته شد آیا در وجود خورشید درخشان ، جای شک است؟! در این زمینه ، حتی اگر قرص خورشید به زیر ابر هم پنهان گشته باشد ، ولی درخشش و نورش ، روشن ترین گواه بر وجود آن است.
این سخن منافاتی با اندیشه گروهی نابینایان و سفسطه جویان ، و یا آنان که خویشتن را از نور خورشید پنهان نموده و به بیغوله های تاریک خزیده اند ، ندارد.

بسیار مایل بودم با این گونه اندیشه ها ، دمی دمساز شوم و از تمامی گره هایی که اذهان آنان را فلج ساخته است ، از مجرای فکر و زبان خودشان آگاه گردم.
خوشبختانه موافق هدف دیرینه ام آگاهی یافتم که گروهی از مادیین و احیانا "خدا چرستان دروغین" ، که نیروی معنوی خود را در برابر حریفان از دست داده و متزلزل شده بودند ، بمنظور جلوه دادن اندیشه های "ضد خدا" جلساتی پی در پی تشکیل داه اند و برخی از ساده لوحان نیز رفته رفته بدانجا کشیده شده و می شوند و دسته دسته ، سرمایه های اندک خداپرستی خود را از دست می دهند.

نغمه "هل من مبارز" و اینکه: "کیست بتواند با زبان علمی زمان، در برابر ما پایداری کند "... جسته و گریخته بگوش می خورد.

بالاخره با مقدماتی در این مجلس شرکت جستم. ورود یک نفر روحانی با لباس روحانیت در جلسه ای که عموم حاضران به جهات مختلف - از جمله تبلیغات ماتریالیست ها - با نوع روحانیون نظر خوشی ندارند ، معلوم است چه صورتی خواهد داشت...

--------------------------------------------------------------------
*:آفریدگار توانا پس از آنکه ماده نخستین یا به تعبیر قرآن: ماء (جرم عظیم سیال بی شکل) را آفرید ، آنرا شکافته و در همان حال با آفرینش آسمانها و زمین از درون آن ، سرشت توحیدی را در ذره ذره اجزای جهان جایگزین نمود ، چنانچه بنابر آیه ان من شیء الا یسبح بحمده تمامی موجودات ، آگاهانه با سپاس پروردگار عالم ، تسبیح گوی اویند.
 

پایان قسمت اول