ابن عربی در مقدمه کتاب «فصوص الحکم» مدعی است ، خدا این کتاب را در مکاشفه ای توسط پیامبر (ص) بر او وحی کرده که ترجمه آن بدین شرح است : 

«من رسول الله (ص) را در مبشره ای دیدم و این واقعه در دهه آخر از محرم سال 627 در شهر دمشق بود. در دست رسول الله (ص) کتابی بود ؛ به من فرمود : این کتاب «فصوص الحکم» است ، آن را بگیر و به مردم برسان تا از آن نفع برند. گفتم : شنیدم و از خدا و رسول خدا و اولی الامر اطاعت می کنم همانطور که مامور شده ایم. پس مقصود و آرزوی رسول الله (ص) را محقق گرداندم و نیتم را خالص و قصد و همتم را تجرد کردم برای ابراز این کتاب چنانچه که رسول الله (ص) برای من معلوم فرمود بدون کم و زیاد و از خدا خواستم مرا در ابراز این کتاب و در تمام احوال از بندگانی قرار دهد که شیطان بر آنها سلطه ندارد و به خصوص مرا در جمیع آنچه انگشتانم رقم می زنند و زبانم بیان میکند و بال هایم در می نوردند و می گیرند ، به القای سبوحی و دمیدن روحی در روعم ، تایید کند تا به مضمون «و اعتصموا بحبل الله» به او معتصم شوم تا مترجم باشم نه متحکم تا اهل الله اصحاب قلوب که بر او واقف می شوند برایشان محقق گردد و ثابت شود که این کتاب از مقام تقدیس است که از اغراض نفسانی که تلبیس در آن راه پیدا می کند منزه است و امیدوارم که حق تعالی چون دعایم را بشنود ،ندایم را لبیک گوید. پس من القاء نمی کنم مگر آنچه به من القاء شده و نازل نمی کنم مگر آنچه بر من نازل شده و من نبیّ و رسول نیستم بلکه وارثم و برای آخرتم نگهبان».

فصوص الحکم ، به تحقیق أبو العلا عفیفی ، ص 47 و 48


چیزی که ثابت می کند ابن عربی ، مولوی ، شیخ اشراق و ... متوهم یا دروغگو بوده اند ، مطالبی است که در این کتاب ها یافت می شود که کاملا در تضاد با معارف قرآن است.

سوال ما از کسانی که معتقدند «فصوص الحکم» در یک تجربه معنوی بر ابن عربی نازل شده این است که چطور ممکن است ، این کتاب از طرف خدا نازل شده باشد در حالی که مطالبش در تضاد با قرآن است مانند ادعای پاک و مطهر از دنیا رفتن فرعون توسط ابن عربی در «فصوص الحکم» که قبلا در اینجا به آن اشاره شد. پس نتیجه می گیریم یا ابن عربی به دروغ ادعا می کرده «فصوص الحکم» بر او وحی شده یا اینکه این کتاب القاء و وحی خدا نبوده بلکه کلا یا بعضا القاء شیطان بوده و ابن عربی توهم میزده که اینها وحی خداست.


نه تنها ابن عربی برای «فصوص الحکم» بلکه صوفیان دیگری مثل مولوی برای «مثنوی» و شیخ اشراق برای کتاب «حکمت الاشراق» نیز مدعی هستند که کتابهایشان از طرف خدا بر آنها وحی شده که همه ی این افراد مصداق این آیه قرآنند : 

🔹فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۖ فَوَیْلٌ لَّهُم مِّمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَوَیْلٌ لَّهُم مِّمَّا یَکْسِبُونَ / البقرة : 79

🔸پس وای بر کسانی که کتاب را با دستهایشان می نویسند سپس می گویند : «این از جانب خداست» تا بدان بهای اندکی را به دست آورند ، پس وای بر اینان از آنچه دستهایشان نوشته و وای بر اینان از آنچه (از این راه) به دست می آورند.


برخی می گویند : «ما در قرآن داریم که بر غیر پیامبران هم وحی میشد مانند وحی بر مادر موسی و وحی بر زنبور عسل ، پس عیبی ندارد که بر ابن عربی یا مولوی هم الهامات غیبی (وحی) نازل شده باشد» (پاسخ این اشکال را در مطلبی جداگانه تحت عنوان «مولوی : مثنوی را خدا بر من وحی کرد» داده ام).


🔻 عکس فوق متعلق است به کتاب «ممد الهمم در شرح فصوص الحکم»  نوشته آیت الله حسن زاده آملی.

همانطور که می بینید آقای حسن زاده آملی وقتی مقدمه «فصوص الحکم» ابن عربی را شرح داده به ادعای نزول «فصوص الحکم» بر ابن عربی هیچ اشکالی وارد نکرده که بدین معناست ، آقای حسن زاده آملی ادعای ابن عربی را قبول داشته است !

برای اطمینان از اینکه ما در اسنادی که ارائه می دهیم هیج تدلیس و تقطیع مخرّبی به کار نمی بریم ، می توانید نسخه کامل کتاب «فصوص الحکم» و «ممد الهمم» را دانلود کنید و خودتان مستقیما این مطالب را در کتبشان ببینید. 


دانلود کتاب «فصوص الحکم» ابن عربی

دانلود کتاب «ممد الهمم در شرح فصوص الحکم» حسن زاده آملی