روایت صحیح فوق که منسوب به امام صادق (ع) است ، در کتب متعدد تفسیری و روایی شیعه نقل شده است . 

روایت می گوید ، امام صادق (ع) در تفسیر آیه ی 26 بقره فرمود : قطعا خدا این مثل را برای امیرالمومنین (ع) زد پس پشه ، امیرالمونین (ع) است و بالاتر از پشه (خرمگس) رسول الله (ص) است !!!

🔸 إِنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ... (سوره بقره : 26)

🔹 خدا از این که پشه، و آنچه بالای اوست مثال بزند شرم نمی‌کند ...


چند نقد کوتاه بر این روایت :

🔻1- آیه بیانگر این است که خدا برای تبیین حق خجالت نمی کشد حتی به پستترین چیزها از دید انسانها هم مثل بزند. آیا پیامبر (ص) و علی (ع) از پستترین ها هستند که خدا از مثال زدن به آنها خجالت نکشد ؟!

🔻2- آیا خدا از اشرف مخلوقاتش یعنی پیامبر (ص) و سپس علی (ع) با عنوان پشه و خرمگس یاد می کند در حالی که شرابخوار و دیگر گناهکاران را در قرآن با عبارت (یا ایها الذین آمنوا) یاد می کند؟!

🔻3-عجیب اینجاست کسانی که این قبیل روایات را قبول دارند توهین کنندگان به ائمه (ع) را ناصبی می نامند اما خودشان با وقاحت علی (ع) را پشه و دابة الارض و پیامبر (ص) را خرمگس خطاب می کنند و اسمشان را هم شیعه و محب علی می نامند !

🔻4- مصادیق پشه ، پشه ها هستند. علی (ع) که پشه نیست تا مصداق «بعوضة» باشد.

🔻5- جاعل حدیث به این نکته توجه نداشته که وقتی قرآن می گوید : خدا خجالت نمی کشد به بالاتر از پشه مثال بزند منظورش بالاتر در پستی و حقارت است نه بالاتر در عظمت و بزرگی پس قاعدتا روایت را باید اینگونه جعل می کرد که منظور از پشه پیامبر (ص) و بالاتر از پشه علی (ع) است !


بررسی اسناد این روایت صحیح

همین روایت در چند کتاب دیگر


دو روایت متعارض : در ردّ این روایت توهین کننده که می گفت : در آیه 26 بقره منظور از پشه علی (ع) و مافوق پشه (مگس) پیامبر (ص) است ، روایتی دیگر از امام باقر (ع) در تفسیر «البرهان» وارد شده که می فرماید : در آیه 26 بقره منظور از پشه ، علی (ع) و مافوق پشه پیامبر (ص) نیست. 

🔻 این دو روایت 100% با یکدیگر در تعارضند و به هیج وجه قابل جمع با یکدیگر نیستند اما عجیب اینجاست ، افرادی که در برابر روایات جمود فکری دارند ، هر دو روایت را قبول می کنند و هر دو را هم قول معصوم می دانند ! در حالی که این دو روایت 100% با هم تعارض دارند و به هیج وجه نمی‌توانند هر دو روایت را بپذیرند و فقط باید یکی از این دو روایت را بپذیرند و اگر بخواهد هر دو روایت را قبول کنند باید این را هم قبول کنند که اهل بیت (ع) مخالف یکدیگر سخن می گفتند چون امام صادق (ع) می فرماید : علی (ع) پشه است اما امام باقر (ع) می فرماید علی (ع) پشه نیست .

ترجمه روایت : روزی امام باقر (ع) می فرمود: ما را با نام و لقب و اوصاف خودمان یاد کنید و اوصاف ما را - جز در ضرورت - بر دشمنان ما ننهید که خداوند پاداش فراوانی می دهد. 

در آن جا از امام (ع) پرسیدند: برخی از شیعیان و دوستان شما گمان می کنند که آن «بعوضه : پشه» در سوره بقره، آیه 26، علی (ع) است و «مافوقها» که ذباب و مگس باشد پیامبر (ص) است!

حضرت توضیح داد : آنان چیزی شنیدند ولی درست نفهمیدند، روزی پیامبر (ص) با علی (ع) نشسته بودند ، شنیدند ، گوینده ای می گفت: «هر چه خدابخواهد و هر چه محمد بخواهد [پدید می آید] و دیگری می گفت: هرچه خدا بخواهد و هرچه علی بخواهد [رخ می دهد].

پیامبر (ص) فرمود: محمد و علی را در ردیف خداوند قرار ندهید و به صورت جداگانه بگویید : هرچه خدا خواست و سپس هر چه محمد خواست، یا به طور جداگانه بگویید: هر چه علی خواست ...

زیرا مشیت و خواست خدا است که قاهر و غالب است به گونه ای که هیچ چیز مساوی و نظیر و معادل و نزدیک به آن نیست و محمد که پیامبر خدا است در مقایسه با خدا و قدرتش جز مانند مگس نیست که در این کشورهای گسترده به پرواز در آید و علی در کنار خدا و قدرتش جز مانند پشه ای که در این جهان پهناور پرواز کند، بیش نیست. [و این دو اصلا قابل ذکر نیستند]

با این که فضل و عنایتی که خدا بر محمد و علی داشته، آن قدر زیاد است که برابری نمی کند بر فضل الهی بر تمامی آفریدگانش از اول تا آخر روزگار .

این بود سخن پیامبر (ص) در قصه مگس و پشه در این جا، و اصلا ربطی به آیه شریفه «ان الله لا یستحیی ان یضرب مثلا ما بعوضة» ندارد. (تفسیر البرهان ج 1 ص 160)


و در آخر باید سوال کرد آیا ما که این روایات را طرد می کنیم ناصبی و وهابی هستیم یا کسانی که علی (ع) را پشه و پیامبر (ص) را خرمگس می نامند ؟! قضاوت با شما.