فروردین سال 96 بود که بزرگترین قرآن کریم نقره و طلای جهان با حضور آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید عصر یکشنبه در موسسه اسراء قم رونمایی شد. همچنین این قرآن یکبار هم به دست آیت الله مکارم شیرازی رونمایی شد. وزن این قرآن، 100 کیلوگرم است که در ساخت آن از طلای 18 و 24 عیار، نقره و نیز مس به کار رفته شده است و خالق این اثر رائین اکبرخانزاده است.

ده ما پس از بزرگترین قرآن مطلا ، یک کشتی قرآنی مطلا نیز رونمایی شد. خالق این اثر سیدعلی‌اصغر موسوی در این‌باره گفت : وزن کل کشتی ۷۰ کیلوگرم است که حدود ۴۰ کیلو چوب در ساخت آن استفاده شده است. بدنه کشتی نیز از ورق‌های برنز است و آیات قرآن با سوزن روی آنها حکاکی شده است. وی با بیان اینکه کمتر از ۱۵۰ گرم طلا برای آبکاری ورق‌ها به کار رفته تا ماندگاری کار افزایش یابد، تاکید کرد: شایعه استفاده از ۷۰ کیلو طلا نه منطقی است و نه صحت دارد.

طلاکاری قرآن در فضای مجازی بسیار بحث برانگیز شد و طبق معمول موافق و مخالف داشت. من هم از مخالفین طلاکاری قرآنم که اشکالاتم را به این عمل و اعمال مشابهش مانند طلاکاری قبور و ... مطرح می کنم :

نقدی بر رونمایی مراجع تقلید مکارم شیرازی و جوادی آملی و مسئولین نظام از قرآن مطلا :

پس از اینکه آقای مکارم شیرازی مورد انتقاد مردم قرار گرفت ، دفتر ایشان اعلامیه ای در دفاع از عمل آقای مکارم صادر کرد. این اعلامیه و پاسخ ما بدین شرح است :

کانال «روشنگری» هم طلاکاری قرآن را نقد کرد اما از تجملات و طلاکاری قبور ائمه (ع) دفاع کرد درحالی که به همان دلایلی که طلاکاری قرآن را حرام کرده، طلاکاری گنبد و ضریح هم حرام میشود اما آخر سر نتیجه می گیرد که طلاکاری قرآن حرام است اما طلاکاری گنبد و ضریح حرام نیست فقط بهتر است ترک شود ! آخر طلاکاری گنبد و ضریح کجایش استفاده عمومی و کاربردی دارد ؟!

پست زیر نوشته کانال روشنگری است :

از موافقین طلاکاری قرآن آیت الله اراکی بود که در کلیپ زیر به توجیه و دفاع از طلاکاری قرآن پرداخت :چند نقد کوتاه به پاسخ آقای اراکی : 

👈 چرا متوجه نیستید در اسلام ، اسراف و تبذیر حرام است. نمی گوییم که پول قرآن مطلا حتما به فقرا داده شود که می گویید در اسلام برای فقرا خمس و زکات معین شده ، می گوییم این پول ها باید در راه های مهمتر مصرف شود.

👈 مخالف هنر نیستیم. هنر باید عاقلانه باشد نه مُسرفانه. صرف این همه وقت و هزینه برای یک اثر بی ارزش یا کم ارزش عاقلانه است یا جاهلانه ؟!

👈 قرآن و سنت نه تنها طلاکاری قرآن و امثال آن را توصیه نمی کند بلکه روایاتی هم در مذمت این اعمال وارد شده. هر کجا که قرآن و سنت را موافق امیال خود بیابید شعار پیروی از ثقلین سر می دهید و هر کجا که موافق امیالتان نیابید ، الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ ، می گردید.

👈 این همه اعتراضات مردمی و رسانه ای علیه فسادهای سیاسیون رو نمی بینید که می گویید :  «کسی صداش برای فسادهای اقتصادی و سیاسی در نمیاد و صداشون فقط برای طلاکاری قرآن درمیاد»! شما در کدام عالم زندگی می کنید ؟!

👈 شعائر الهی باعث گرایش مردم به دین می شود. این طلاکاری ها نه تنها گرایش دینی ندارد بلکه باعث دین گریزی هم می شود . این دیگر چه صیغه ای از شعائر الهی است ؟!

👈 سبحان الله که خدا تکریم شعائرش را در اسراف و تبذیر قرار دهد ، حال آنکه بسیاری از بندگانش محتاج نان شبی هستند. 

👈 خودتان را عین اسلام دانسته اید که هر کس با افکار شما مخالفت کند ، دین ستیز  و دشمنش می نامید. اسلام قرآن و عترت اند نه شما و همفکران شما.

 

🔺جدا از نقد من ، می توانید پاسخ حجت الاسلام قنبریان به آیت الله اراکی در دفاع از قرآن مطلا را در اینجا بخوانید :

متن پاسخ آقای قنبریان به آقای اراکی

 

کلام آخر اینکه با وجود روایات در نهی طلاکاری قرآن و مساجد باز هم لازم نیست حتما روایت باشد که از طلاکاری مقابر و قرآن نهی کند تا ما پی به مذموم بودن این کار پی ببریم ، همین که قرآن و اهل بیت از اسراف و تبذیر نهی کرده اند کافی است تا پی به نارضایتی خدا و اهل بیت (ع) از طلاکاری و تجملات بیش از حد و مسرفانه پی ببریم . وقتی طبق روایات ائمه شبانه کیسه بدوش به کمک فقرا می رفتند ایا راضی هستند تا 2 میلیارد فقط هزینه ساخت درب حرم حضرت عباس شود در حالی که این همه فقیر وجود دارد و ساخت دری با این هزینه نه ضرورتی داشته و نه لازم بوده و با هزینه بسیار بسیار کمتر هم می توانستند دری ساده بسازند ؟! مگر در احادیث طلاکاری مسجد حرام نشده ؟! مگر روایت منسوب به پیامبر (ص) نمی فرماید : ما ساء عمل قوم قطّ إلّا زخرفوا مساجدهم؛ چون عمل گروهى بد شود مساجد خویش را زینت کنند. 

آیا زینت مساجد مذموم است چون ورود جنب به مسجد حرام است اما زینت قبور ائمه ممدوح است چون ورود جنب در آن حرام نیست ؟!!!! یااینکه چون مساجد اماکن مقدسه و مرکز ذکر خدا هستند نباید به تجملات آراسته شود چون مسجد مکانی است که آدمی را به آخرت ترغیب می کند و از دنیا و زینت های آن جدا می کند و پرداختن به زینت ظاهری بیش از اندازه با این امر منافات دارد. آیا حرم اهل بیت در این مساله با مساجد مشترک نیستند ؟!

قرآن فرمود کلوا و اشربوا و لا تسرفوا ، قرآن با اسراف مخالف است و من هم با حرم سازی برای اهل بیت مخالف نیستم بلکه با اسراف در حرم سازی مخالفم مثل هزینه 2 میلیاردی فقط برای یک در طلا و نقره برای حرم حضرت عباس !!! هم کسانی که پول داده اند تا این در ساخته شود سفیه هستند و هم کسانی که این در را ساخته اند سفیهند.